Van open vragen naar gesloten vragen

Gepost door Adriaan Gijssen op 20 augustus 2020

In de methode Fundament stonden veel open vragen. Het voordeel van open vragen is dat de leerling zijn antwoord zelf kan formuleren en je naar de denkstappen kunt vragen. Het nadeel van een open vraag is dat het bewerkelijker is om na te kijken als docent. En een leerling weet na het beantwoorden niet direct of het antwoord goed of fout is.

In de afgelopen maanden hebben we met een team van docenten alle open vragen in Fundament geanalyseerd. Van deze open vragen is zo'n 40 procent herschreven naar een gesloten variant. Met name de reproductievragen zijn nu gesloten. Vragen waar het gaat om inzicht zijn over het algemeen als open vraag gebleven. Deze nieuwe vragen zijn per direct beschikbaar en komen met name voor in de subdomeinen B1, C1-2, E1 en E2.

Voor jou als docent het voordeel dat er minder nakijkwerk is. En voor de leerling het voordeel dat er direct zichtbaar is of het gegeven antwoord goed of fout is.

 

-- Share It --