Gepost door Adriaan Gijssen op 16 mei 2022
Traditioneel gebruiken we de zomervakantie om diverse updates in ons online lesmateriaal door te voeren. Ook in de aankomende zomervakantie komen er weer vernieuwingen beschikbaar. Over sommige heb je misschien al eerder gehoord, anderen zijn wellicht nieuw. In deze blogpost lees je er alles over!
Het subdomein over Datastructuren gaat geheel op de schop. Op onze inspiratiedag afgelopen april heeft Wouter van den Brink hier een workshop over gegeven. Samen hebben we de eindtermen van het SLO grondig bestudeerd en we zijn tot de conclusie gekomen dat onze huidige uitwerking te weinig stil staat bij de concepten van datastruturen. Het huidige lesmateriaal is voornamelijk erg praktisch ingestoken, maar mist daardoor de theoretische basis. In het vernieuwde lesmateriaal sta je met je leerlingen stil hoe een computer nu precies gegevens opslaat. Ook kun je er voor kiezen om praktisch aan de slag gaan met het programmeren van een (eenvoudige) contactenlijst. Daarnaast zijn er diverse unplugged werkvormen, bijvoorbeeld over de wisselwerking tussen het geheugen en de processor.
Mede door de praktische insteek past het huidige lesmateriaal van het subdomein Datastructuren prima als verdieping bij domein D! Een selectie van de datastructuren uit subdomein B2 zal verplaatst worden naar het 7e hoofdstuk van iedere programmeertaal in domein D.
Het subdomein C1-2 over Informatie en data is van oudsher een klassieker om aan het begin van de 4e klas te behandelen. We hebben de afgelopen tijd eens kritisch gekeken naar de genoemde voorbeelden en contexten en deze hier en daar geactualiseerd. Sommige vragen en opdrachten zijn hierdoor aangepast.
Ook nieuw is een leuke en uitgebreide praktische opdracht bij het onderdeel “big data”. In deze opdracht gaan je leerlingen een data-analyse doen op een dataset met eekhoornwaarnemingen in Central Park, New York!
In ons keuzethema over databases gaan de leerlingen aan de slag met databasenormalisatie. Ze doen dit rondom de casus van een middelbare school, met leerlingen, mentoren, klassen enz. Voor leerlingen is deze casus niet altijd eenduidig, omdat de school uit de casus vaak afwijkt van hun eigen school. Is een docent bijvoorbeeld mentor van een (stam)groep, of van een deel van een (cluster)groep?
We vervangen de casus van de middelbare school door een muziekschool. Bij deze muziekschool leer je als leerling om een muziekinstrument(en) te bespelen. Deze casus zal voor de meeste leerlingen wel eenduidig zijn.
Naast een andere casus herschrijven we ook de regels van het normaliseren volgens de eerste, tweede en derde normaalvorm. Hierdoor komen deze regels beter overeen met hoe de leerlingen dit in een eventuele vervolgopleiding krijgen aangeboden.
Ooit schreef iemand in één van onze enquêtes over de actualiteit van het lesmateriaal bij dit subdomein een opmerking, die altijd bij ons is blijven hangen: “ik denk dat je bij dit onderwerp altijd achter de feiten aanloopt”. De ontwikkelingen (en praktijkvoorbeelden) op het gebied van security gaan inderdaad te snel om actueel te houden in een lesmethode. Desalniettemin staat dit subdomein ieder jaar weer op de rol om geactualiseerd te worden. Ook dit jaar zullen we weer de genoemde praktijkvoorbeelden updaten en de laatste ontwikkelingen op het gebied van security verwerken.
Deze vijf hoofdpunten komen, samen met enkele kleinere punten, in de komende zomervakantie voor iedereen beschikbaar.
-- Share It --