3i Blog - Informaticanieuws

Update lesmateriaal security (subdomein E2)

Gepost door Wouter van den Brink op 19 augustus 2025

Het lesmateriaal over security (subdomein E2) is inhoudelijk én didactisch geactualiseerd. Het nieuwe lesmateriaal is vanaf nu voor iedereen beschikbaar in Fundament!

De wereld van security staat nooit stil. Aanvallers bedenken continu nieuwe manieren om op systemen in te breken of ze onbruikbaar te maken. Er zijn ook steeds nieuwe soorten systemen. En de verdedigers zijn continu bezig met het verzinnen van nieuwe manieren om de aanvallers te slim af te zijn.

Dat maakt het voor ons als informaticadocenten weer enorm lastig om up-to-date en actueel onderwijs over dit onderwerp te geven. Maar we doen ons best! Minimaal eens per jaar wordt het lesmateriaal over dit onderwerp gecontroleerd op actualiteit: voorbeelden worden geüpdatet en we kijken of de aanbevelingen nog kloppen. Dat hebben we nu weer gedaan.

Nieuwe onderwerpen en een kleine verhuizing

Een aantal onderwerpen zijn toegevoegd, intern verhuisd of komen te vervallen:

Didactiek

Daar bovenop hebben we het materiaal eens flink onder de didactische loep gehouden. Er zijn meer gesloten werkvormen toegevoegd, zodat je leerlingen uitgedaagd worden om badges te halen.

Ook passen we steeds meer nieuwe didactische inzichten toe. Zo beginnen de meeste paragrafen met een introducerende, persoonlijke vraag: "wat weet jij al over dit onderwerp?" Deze vragen kun je natuurlijk individueel laten maken, maar ze vormen ook een uitstekende start voor boeiende klassengesprekken.

We weten natuurlijk al dat zulke vragen, bedoeld om de voorkennis op te halen uit het langetermijngeheugen, een positief effect hebben op het leerrendement. Bij een onderwerp als security is dit persoonlijke aspect bovendien erg belangrijk. Digitale veiligheid is een individuele uitdaging: we hebben allemaal onze eigen apparaten, diensten en accounts die we veilig willen houden. Welke dat zijn, verschilt van persoon tot persoon. Door de informatie te betrekken op de eigen leefwereld, ontstaan boeiende discussies én blijft de stof beter bewaard. Win-win dus.

Ook hebben we kritisch gekeken naar het cognitieve niveau van de werkvormen. Waar de paragrafen begonnen met een te scherp niveau, voegden we eenvoudigere instapvragen toe. En als een paragraaf niet ver genoeg de diepte in ging, voegden we uitdagendere verwerkingsvragen toe. Zo kunnen leerlingen de stof beter verwerken en krijg jij meer vrijheid in de mate van diepgang die je voor ieder onderwerp wil toepassen.

Interactie

Ten slotte hebben we twee interactieve elementen toegevoegd. Dit zijn stukjes in de methode waar leerlingen zelf spelenderwijs aan de slag kunnen om meer te leren over een onderwerp.

In paragraaf 1.2, over vertrouwelijkheid, is een interactief element toegevoegd waar leerlingen op eenvoudige wijze een bericht kunnen versleutelen. In een verwerkende samenwerkingsopdracht gebruiken ze dit element om versleuteld met elkaar te communiceren!

 

In paragraaf 1.3, over integriteit, leren leerlingen over het gebruik van checksums om te controleren of een bestand is aangepast. Ook hier hebben we een interactief element gemaakt om te 'ervaren' hoe dat werkt.

Screenshot interactief element: het versleutelde bericht wordt zichtbaar.

 

Beide interactieve elementen maken gebruik van cryptografie-functies van de browser. De berichten en bestanden komen dus nooit bij de servers van Instruct terecht.

 

Het nieuwe lesmateriaal over security is beschikbaar voor alle gebruikers met een licentie voor het kernprogramma. Nog niet in het bezit van een licentie, maar wel benieuwd? Vraag een proeflicentie aan via [email protected]!

 

-- Share It --