Terugblik workshop kunstmatige intelligentie

Gepost door Adriaan Gijssen op 25 november 2019

Vanmiddag was alweer de tweede 3i workshop van dit schooljaar. Dit keer met als onderwerp ons keuzethema I. Cognitive computing. Dit keuzethema gaat over kunstmatige intelligentie en is geschreven door Ramon Hagenaars. Hij heeft ook deze workshop verzorgd.

In het eerste deel van de workshop stonden we stil bij de definitie van kunstmatige intelligentie. Dat is nog niet zo eenvoudig. Verschillende bronnen hanteren een andere definitie. Centraal staat wel dat het "iets is wat door mensen gemaakt is en slim gedrag vertoont". Vervolgens hebben we ons gefocust op machine learning. En dan met name de drie varianten:

  1. Unsupervised learning
  2. Supervised learning
  3. Reinforcement learning

Aan de hand van praktische en leuke voorbeelden legde Ramon uit wat de eigenschappen van deze varianten zijn. (Deelnemers; weten jullie nog het verschil tussen kubwa en ndogo? 😀)



Na de pauze zijn de deelnemers zelfstandig of in tweetallen aan de slag gegaan met onze praktische opdracht over machine learning in Python. In deze opdracht train je een agent in het spelen van het spel boter-kaas-eieren. De uiteindelijke opdracht is: een speler programmeren die minimaal negen van de tien potjes kan winnen of gelijk spelen tegen een willekeurige tegenstander.

Het doel van deze middag was: "Iedereen met kennis van en enthousiasme over AI naar huis!". Aan de deelnemers was goed te merken dat deze doelstelling geslaagd is!

Wil jij ook geïnspireerd raken tijdens een van onze workshops? Houd de evenementenkalender op onze blog en de diverse mailings die verzonden worden in de gaten en meld je aan.

De PowerPointpresentaties en de aantekeningen op de flipover van deze workshop staan hieronder. Zo kun je alles nog eens rustig nalezen.

 Presentatie 3i workshop 25 november 2019 - Aftrap

 Presentatie 3i workshop 25 november 2019 - Kunstmatige intelligentie

 Aantekeningen flip-over

 

-- Share It --