Gepost door Adriaan Gijssen op 18 juni 2019
In het kerndomein Grondslagen staan de grootste vernieuwingen ten opzichte van het 'oude' examenprogramma. Op 17 juni presenteerden we hierom voor de tweede keer dit schooljaar onze workshop Grondslagen II.
Met de deelnemers hebben we gekeken naar hoe je het gedrag van apparaten in kaart kunt brengen door middel van eindige automaten. Hiermee krijg je sneller inzicht in een probleem en kun je op een veiligere manier je ontwerp maken. Ook raken eindige automaten aan de theoretische informatica.
Het inzichtelijk maken van een probleem hebben we praktisch gedaan door bij een kruispunt de verkeerslichten optimaal af te stellen. Dit kruispunt hebben we gesimuleerd en geprogrammeerd met een (online) Arduino!
Na de pauze hebben we kort gekeken naar reguliere expressies. Vervolgens stond de rest van het programma in het teken van grammatica's. Op het eerste gezicht is dit een lastig onderwerp, waar leerlingen moeilijk voor te motiveren zijn. Toch is het ons gelukt om op een laagdrempelige manier de leerlingen het idee van grammatica's mee te geven. Iedere leerling die ooit programmeert, komt er automatisch mee in aanraking. Als je programmacode een syntax fout heeft, is dit een programmeerfout waarbij jij zelf als programmeur niet aan de grammatica van de programmeertaal hebt voldaan.
De PowerPoint presentatie van deze workshop is hieronder beschikbaar evenals de link naar de online Arduino. Zo kun je alles nog eens rustig nalezen of opnieuw programmeren.
Presentatie 3i workshop 17 juni
Eindige automaten - verkeerslicht met Arduino
-- Share It --