Gepost door Adriaan Gijssen op 1 oktober 2025
Voordat we de roadmap voor dit schooljaar publiceren, zetten we nog even in vogelvlucht de hoogtepunten uit de roadmap van het vorige schooljaar op een rij.
Vanaf eind oktober ‘24 is het keuzethema O. Usability beschikbaar. Leerlingen ontdekken wat usability en user experience zijn, leren Nielsen’s heuristieken toepassen en voeren een usability-onderzoek uit naar een zelfgekozen product. Het vernieuwde lesmateriaal bevat een verbeterde structuur, praktische opdrachten, werkvormen en uitlegvideo’s (voor PLUS- en op Maat-licenties).
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Keuzethema-O-Usability-beschikbaar-317
In het voorjaar van 2024 verscheen het keuzethema Security (N) in Fundament, waarin leerlingen uitgebreid aan de slag gaan met digitale veiligheid. Tijdens de kerstvakantie van 2024 is hier een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd over SQL-injectie (SQLI): een veelvoorkomende kwetsbaarheid waarmee hackers databases kunnen manipuleren. Leerlingen leren via interactieve hackchallenges hoe een SQLI-aanval werkt, welke gevaren dit oplevert en hoe je het kunt voorkomen. Het hoofdstuk is opgenomen in module N1 (Kwetsbaarheden) en bevat naast nieuw leerlingmateriaal ook vernieuwde docentenmaterialen zoals PowerPoints, studieplanner en toetsen.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/SQL-injectie-in-keuzethema-N-Security-beschikbaar-326
Het gamificationsysteem in Fundament is na een succesvolle pilotfase nu voor alle gebruikers beschikbaar. De pilot op zeven scholen liet zien dat het systeem de betrokkenheid vergroot en leerlingen enthousiast maakt, zonder negatieve invloed op de sfeer in de klas. Leerlingen kunnen hun voortgang en badges bekijken op de resultatenpagina en in "Mijn badges", terwijl docenten via het klasdashboard inzicht hebben in de vorderingen. Gamification staat standaard aan, maar deelname is optioneel en eenvoudig uit te schakelen.
Op dit moment, najaar 2025, wordt er nagedacht hoe we met dit thema verder kunnen gaan.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Gamification-voor-iedereen-beschikbaar-324
Het lesmateriaal over security (E2) in Fundament is volledig geactualiseerd en didactisch verbeterd. Nieuwe onderwerpen zijn toegevoegd, zoals passkeys, logboeken en een paragraaf waarin de drie veiligheidsaspecten samenkomen. Encryptie is verplaatst naar vertrouwelijkheid en leerlingen worden meer uitgedaagd met nieuwe werkvormen en instap- en verdiepingsvragen. Ook zijn interactieve elementen toegevoegd: een versleuteltool bij vertrouwelijkheid en een checksum-oefening bij integriteit. Zo sluit het materiaal beter aan bij actuele ontwikkelingen én bij de leefwereld van leerlingen.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Update-lesmateriaal-security-subdomein-E2-366
De leeromgeving van Fundament is volledig responsive: de lay-out past zich automatisch aan het schermformaat aan. Zo blijft het lesmateriaal altijd zichtbaar, ook bij gebruik van split screen of op kleinere laptops. Op smartphones is zelfs een speciale weergave beschikbaar, waarin alleen het lesmateriaal wordt getoond — handig voor snel leren onderweg. Deze update is beschikbaar voor alle gebruikers.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Fundament-vanaf-nu-responsive-353
De nieuwe lesmodule G. Algoritmiek, berekenbaarheid en logica is sinds de zomervakantie van 2025 beschikbaar in Fundament. Leerlingen leren algoritmen analyseren en vergelijken op efficiëntie, ontdekken onhandelbare problemen in de berekenbaarheid en oefenen met logisch redeneren om complexe condities te vereenvoudigen. Het lesmateriaal bevat didactische verbeteringen, nieuwe werkvormen met feedback, PowerPoints, casussen, programmeeropdrachten met hints en uitlegvideo’s (voor PLUS- en op Maat-licenties). De module is geschikt voor vwo 5/6 en gemotiveerde havo 5-leerlingen met basiskennis programmeren. Extra onderdelen volgen in het najaar van 2025.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Keuzethema-G-Algoritmiek-beschikbaar-371
Vanaf medio 2025 introduceert Fundament een nieuwe licentie waarmee docenten alleen toegang krijgen tot opdrachten en toetsen, ideaal voor wie geen complete lesmethode zoekt. Deze licentie biedt actuele toetsvragen (digitaal af te nemen en automatisch nagekeken) en alle praktische opdrachten, inclusief maandelijks nieuw materiaal dat aansluit bij de examenprogramma-eindtermen. Zo kunnen docenten hun eigen lesmateriaal combineren met actuele opdrachten en toetsen, terwijl Plus-gebruikers automatisch toegang krijgen tot dit nieuwe aanbod.
Meer informatie via: informaticaopdrachten.nl
De geplande herziening van D. Programmeren in Python is uitgesteld naar het schooljaar 2025-2026. Wel hebben we de subdomeinen C1-2, C4 (deels), F2-3 en het keuzethema Databases, specifiek over MongoDB van een update voorzien.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/filter/Update2025
Naast deze roadmap-items zijn er nog veel andere ontwikkelingen geweest. Hieronder lichten we twee belangrijke zaken uit.
We hebben een eigen SQLite-browser ontwikkeld! Deze is beschikbaar voor alle Fundament-gebruikers met een kernprogramma-licentie. Met deze geïntegreerde tool kunnen leerlingen direct in de lesmethode query’s uitvoeren of een database volledig verkennen via een aparte SQL-pagina. Ze zien tabellen, kolommen en datatypes, kunnen filteren en hun resultaten vergelijken met voorbeelduitvoer. Extra handig is de integratie met ChatGPT, die query’s analyseert en verbetersuggesties geeft. Zo krijgen leerlingen directe feedback, leren ze effectiever met SQL én AI werken, terwijl docenten tijd besparen op foutcorrectie.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Schrijf-test-en-analyseer-query-sharp039s-direct-in-de-methode-334
De module HTML, CSS en webdesign stond al langer op de roadmap en de update is in de zomervakantie van 2025 gelanceerd. Tijdens de komende i&i-conferentie geven we naar aanleiding van deze nieuwe module een workshop over de kracht van kleurgebruik en typografie in webdesign.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Workshop-ii-conferentie-de-kracht-van-kleur-en-typografie-370
Met het vernieuwde HTML/CSS-lesmateriaal bouwen leerlingen stap voor stap een complete website, waarbij ze direct actief aan de slag gaan met korte vragen en opdrachten. Nieuw zijn moderne technieken als CSS Grid en Flexbox, en een uitgebreid onderdeel webdesign met kleurtheorie, typografie en designtrends, waardoor het materiaal ook geschikt is voor keuzedomein P. Het oude materiaal (2019) blijft nog tot de zomer van 2026 beschikbaar.
Lees meer: https://www.3iblog.nl/Vernieuwd-lesmateriaal-HTMLCSSWebdesign-nu-beschikbaar-367
Het vorige schooljaar was productief en vol mooie lanceringen. Bijna alles van de roadmap is gehaald, en een paar punten schuiven door. De nieuwe roadmap publiceren we binnenkort, maar ondertussen zijn we al hard aan de slag met de volgende updates!
-- Share It --