Terug- en vooruitblik (2): Onderzoek binnen informatica

Gepost door Wouter van den Brink op 15 januari 2025

In deze serie artikelen nemen we je mee terug naar alle ontwikkelingen en evenementen van 2024, en kijken we vooruit naar onze plannen voor 2025. Vorige week keken we naar alle ontwikkelingen en updates van Fundament in 2024. Ditmaal nemen we onderzoek binnen het vakgebied onder de loep.

In het afgelopen jaar vonden twee belangrijke onderzoeken plaats. Een onderzoekster aan de TU Delft onderzocht de effectiviteit van een lesmethode zonder vakdocent, zoals Fundament op Maat. Wij hebben ons beziggehouden met gamification, wat heeft geleid tot nieuwe functionaliteiten in de leeromgeving.

Masteronderzoek informatica zonder vakdocent

Denise Toledo presenteert haar masteronderzoek

In het eerste halfjaar van 2024 hield Denise Toledo, informaticadocent aan ISW Hoogeland in Naaldwijk, zich bezig met een uitgebreid onderzoek voor haar master thesis. Het onderzoek richtte zich op informaticaonderwijs zonder vakdocent. De resultaten waren positief: niet-informaticadocenten zijn gemiddeld genomen in staat om leerlingen succesvol te begeleiden bij hun praktische opdrachten, mits zij over de juiste lesmaterialen en ondersteuning beschikken.

Echter, ze zijn niet in staat om de vakdocent volledig te vervangen. Vanuit Instruct delen wij deze conclusie. Wij vinden ook dat het vak Informatica gegeven moet worden door een bevlogen vakdocent met diepgaande kennis, die de leerlingen kan inspireren en uitdagen. Waar een vakdocent niet beschikbaar is, willen we echter een tijdelijke oplossing bieden, zodat leerlingen toch het vak kunnen volgen.

Gamification

Een leerling behaalt een badge voor het onderdeel trees

In juni kondigden we aan te starten met het ontwikkelen van gamification-functionaliteiten voor Fundament. Gamification is het gebruiken van gametechnieken en spelelementen op plekken die geen games zijn. Dit hebben we toegepast op onze lesmethode. Eerst in een kleine pilot, en sinds december voor alle gebruikers van Fundament. Leerlingen kunnen badges verdienen door hoofdstukken succesvol te doorlopen, en samen in de klas strijden om de hoogste score. Je leest meer over deze nieuwe functionaliteiten in het nieuwsartikel.

Volgende week woensdag het volgende bericht in deze serie!

 

-- Share It --