Gepost door Wouter van den Brink op 31 januari 2025
Eerder berichtten we dat de website sqliteonline.com helaas niet meer gratis beschikbaar is. Dit vormt een uitdaging voor scholen die SQLite als onderdeel van hun curriculum gebruiken. We gaven ook gelijk goed nieuws: we ontwikkelden een eigen SQLite-browser, die volledig geïntegreerd is in de methode.
Vandaag hebben we nog beter nieuws: de nieuwe SQLite-browser is klaar en beschikbaar voor alle Fundament-gebruikers met een licentie voor het kernprogramma!
In dit nieuwsbericht leggen we uit hoe de tool werkt, welke functies beschikbaar zijn en hoe deze bijdraagt aan beter onderwijs.
De SQL-tool kan op twee manieren worden gebruikt. Ten eerste is er de mogelijkheid om direct in de methode — tussen de vragen en uitleg — zelf query’s uit te voeren. Op elke pagina waar SQL-vragen staan, vinden leerlingen nu de knop ‘SQL uitvoeren’ in de rechterkantlijn. Zodra ze hierop klikken, verschijnt een venster waarin ze hun query kunnen invoeren en testen. Dit venster is bovendien versleepbaar, zodat ze het op een handige plek kunnen zetten, zoals naast de vraag waar ze nu mee bezig zijn.
Daarnaast is er een aparte SQL-pagina beschikbaar, waar leerlingen een compleet overzicht van de database krijgen. Hier kunnen ze niet alleen query’s schrijven en uitvoeren, maar ook de database verkennen. Ze zien precies welke tabellen en kolommen beschikbaar zijn en kunnen de gegevens bekijken en filteren.
Met deze nieuwe tool wordt het werken met SQL een stuk praktischer. Leerlingen kunnen hun query’s direct uitvoeren en zien meteen het resultaat. Bovendien helpt de database-weergave hen om beter te begrijpen hoe de gegevens zijn gestructureerd. Ze kunnen tabellen en kolommen bekijken, ontdekken welke datatypes worden gebruikt en zelfs filters toepassen om specifieke gegevens op te zoeken.
De knop waarmee leerlingen een voorbeeldresultaat kunnen bekijken, waar we eerder over berichtten, helpt hen bij het controleren van hun eigen werk: als hun query een ander resultaat oplevert dan verwacht, weten ze meteen dat er iets niet klopt. Met de toevoeging van deze tool is de ervaring compleet: bij het maken van de juiste query kunnen ze de query eenvoudig kopiëren en plakken in het antwoordveld van de vraag.
En dan is er nog een extra slimme toevoeging: de integratie met ChatGPT. Leerlingen kunnen hun query’s laten analyseren door AI, die hen suggesties geeft voor verbeteringen. Omdat de tool alvast een geschikte prompt invult, leren ze tegelijkertijd hoe je goede vragen stelt aan een AI-systeem.
Deze nieuwe functionaliteit biedt een hoop voordelen voor zowel leerlingen als docenten. Leerlingen krijgen directe feedback op hun werk, waardoor ze fouten sneller herkennen en begrijpen. Dit voorkomt misconcepties en stimuleert hen om zelfstandig hun query’s te verbeteren. Het voorbeeldresultaat helpt daarbij: als hun uitkomst afwijkt, is dat een signaal dat er iets moet worden aangepast.
Voor docenten betekent dit dat ze minder tijd kwijt zijn aan het corrigeren van eenvoudige fouten. Hierdoor blijft er meer tijd over voor verdieping en extra uitleg. Bovendien maakt de AI-integratie het mogelijk om leerlingen te laten experimenteren met prompts en kritisch te kijken naar de analyse van hun query’s. Zo ontwikkelen ze niet alleen hun SQL-vaardigheden, maar ook hun vermogen om effectief met AI om te gaan.
Met deze nieuwe tool wordt SQL leren een stuk interactiever, efficiënter en leuker! Probeer het nu uit in Fundament en ontdek hoe het jouw lessen verrijkt. Heb je vragen of feedback? We horen het graag!
Nog niet in het bezit van een licentie voor het kernprogramma, maar wel geïnteresseerd? Onze adviseurs helpen je graag verder. Neem contact op via [email protected]!
-- Share It --