Gepost door Wouter van den Brink op 16 december 2024
De pilotscholen die aan het begin van dit schooljaar van start zijn gegaan met gamification hebben nu een aantal weken gebruikgemaakt van de nieuwe functionaliteiten. Om te onderzoeken hoe de nieuwe functies zijn bevallen, hebben we de docenten én leerlingen van deze scholen gevraagd deel te nemen aan een enquête. Graag delen we de uitkomsten met je!
Een aantal docenten heeft ons voorzien van uitgebreide feedback en verbeterpunten. Allereerst willen we die docenten daar nogmaals hartelijk voor bedanken!
De docenten van de pilotscholen zijn positief over hun ervaringen met badges. Er kwamen ook allerlei technische verbeterpunten naar voren, die we direct hebben opgepakt.
Uiteindelijk draait het in dit verhaal natuurlijk om de leerlingen. We ontwikkelen deze gamification-functionaliteiten om de leerervaring te verbeteren. Gamification zorgt — in theorie, in ieder geval — voor een toegenomen motivatie. Die motivatie zorgt weer voor effectiever leren.
We namen de proef op de som door leerlingen van de pilotscholen een aantal stellingen te laten beantwoorden met (zeer) oneens, neutraal of (zeer) eens.
Stelling: ik vind de badges nuttig. |
Stelling: ik vind de badges leuk. |
Gelukkig rijmt de uitkomst van onze enquête met de theorie: leerlingen vinden de badges leuk en nuttig, en hechten waarde aan de competitie met hun klasgenoten.
Stelling: de badges geven mij motivatie. |
Stelling: het is leuk om te zien welke badges mijn klasgenoten al hebben |
Ook vroegen we leerlingen naar de granulariteit van de badges. We bedoelen daarmee de hoeveelheid werk die nodig is om een badge te halen. Je moet daarvoor nu één hoofdstuk afronden met een minimale score van 75%. Is dat te veel werk, dan kunnen de badges juist demotiverend werken, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Stelling: de hoeveelheid werk die nodig is om een badge te halen is…
Het grootste deel van de respondenten vindt dat de hoeveelheid werk voor één badge precies genoeg is. Een deel is het daar niet mee eens en vindt dat er te veel gedaan moet worden voor het behalen van een badge.
We spelen graag op deze feedback in en gaan aan de slag om meer manieren te ontwikkelen waarmee een badge kan worden behaald, zodat er ook manieren ontstaan die (iets) minder werk vereisen. Dit doen we al een klein beetje met easter eggs: er zijn een aantal bijzondere manieren om extra badges te halen!
We zijn en blijven positief over de nieuwe gamification-functies in de lesmethode. We zijn ook blij om te horen dat de pilotscholen blij zijn met de nieuwe functies. We zijn druk bezig om de laatste updates en veranderingen door te voeren en lanceren het badge-systeem binnenkort voor alle gebruikers van Fundament!
Uiteraard lees je tegen die tijd alles over de werking van het badge-systeem op onze blog en in het docentendashboard. Wil je liever geen gebruikmaken van de nieuwe functies, dan kun je dat eenvoudig instellen in het dashboard.
Deze waardevolle input van onze gebruikers helpt ons om onze producten zo actueel en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en houden. Dat geldt natuurlijk ook voor andere onderwerpen behalve gamification: kom je een foutje tegen in onze methode, of heb je een andere suggestie voor verbeteringen? Je kunt het heel gemakkelijk binnen de lesmethode aangeven met het oranje tekstballonnetje rechtsboven op de pagina. Je kunt ons ook altijd een e-mail sturen via [email protected].
-- Share It --