Resultaten klantonderzoek 2020
Gepost door Esther Kevelam op 1 december 2020
Hierbij in het kort de resultaten van het klantonderzoek.
De eerste twee vragen betroffen de algehele tevredenheid over de methode Fundament Informatica. Uit de ontvangen reacties kunnen we concluderen dat meer dan 90% tevreden is.
Vervolgens vroegen we naar de actualiteit van het lesmateriaal bij de verschillende domeinen.
Domein B. Grondslagen
Bij de toelichting op de gegeven antwoorden staat nuttige feedback zoals:
- Goed om even door de stof heen te gaan. Soms staat het er toch niet helemaal helder, soms te uitgebreid, soms wat verouderd. Sowieso, de nieuwe ontwikkelingen op ICT gebied staan er wat mager in. Is ook lastig, het gaat hard.
Domein C. Informatie
Opmerkingen uit de toelichting bij de antwoorden:
- De stof is actueel genoeg. Ik zou er alleen graag wat activiteiten bijhebben waardoor leerlingen de stof kunnen "uitproberen". Het is nu soms wat statisch.
- Onderdelen C1-4 zijn wel wat 'saai' voor leerlingen. Ik mis hier activerende werkvormen of ideeën om deze hoofdstukken te verwerken.
Domein D. Programmeren
Opmerkingen uit de toelichting bij de antwoorden:
- Door de toevoeging van de opdrachten in stroomdiagrammen (vorig schooljaar) weer actueel genoeg. Bij programmeertalen kan evt. verdieping.
- Ik vind het jammer dat jullie bij programmeren zolang bij de commandline blijven. Dit spreekt niet tot de verbeelding van leerlingen.
Domein E. Architectuur
Een selectie van de gegeven toelichting bij de antwoorden over domein E:
- Ik denk dat met name rondom hard- en software en security veel meer rondom actualiteiten gewerkt moet worden. Uitdagender opdrachten.
- Ik zou aan E2 twee dingen in het bijzonder willen toevoegen: 1) cookies 2) hacken.
- Ik denk dat je bij deze onderwerpen altijd achter de feiten aanloopt.
Domein F. Interactie
Een greep uit de opmerkingen bij domein F:
- Usability is leuk voor die leerlingen die meer grafisch/beeldend bezig willen zijn. Denken over informatica mag m.i. meer geïntegreerd worden in het geheel, waardoor het 'levendiger' wordt en aansluit bij b.v. de actualiteiten van de dag.
- Juist bij F2-3 past het goed om actualiteiten op te nemen.
Technische wensen
Bij de vraag over de technische wensen voor docenten zijn de meningen nogal verdeeld. Bij technische wensen specifiek voor leerlingen, scoort 'Integratie van een database om in de leeromgeving SQL-queries te kunnen uitvoeren en testen' het hoogst. Gevolgd door 'HTML- en CSS-code direct in de leeromgeving uitvoeren en testen'.
Docentenmateriaal
Wij bespreken de feedback die uit het onderzoek naar voren komt en gebruiken de resultaten als input voor de verdere ontwikkeling van Fundament.
-- Share It --