Gepost door Adriaan Gijssen op 30 september 2024
Eerder kondigden we aan dat we in onze online leeromgeving aan de slag gaan met gamification; het toepassen van spelelementen en gametechnieken om de leerervaring te verrijken.
Na een periode van intensief ontwikkelen is de eerste mijlpaal bereikt. Momenteel wordt op zeven scholen een pilot uitgevoerd, waarbij zowel docenten als leerlingen het systeem in de praktijk testen.
Hoe ziet het systeem er in grote lijnen uit? Aan het einde van elk hoofdstuk is nu al voor iedereen de ‘Resultatenpagina’ beschikbaar. Hier kunnen leerlingen hun voortgang en scorepercentage binnen het hoofdstuk zien. Onderaan deze pagina staat aangegeven welke badge je kunt verdienen op basis van je behaalde score (op dit moment alleen voor de pilot-scholen).
Als je scorepercentage hoog genoeg is, wordt ook op deze pagina de bijbehorende badge automatisch vrijgespeeld.
Daarnaast kunnen leerlingen hun verzamelde badges inzien op de nieuwe pagina "Mijn badges". Hier worden alle behaalde badges weergegeven, inclusief die van hun klasgenoten. De namen van de leerlingen worden gesorteerd op volgorde van het aantal behaalde badges.
Wil een leerling liever niet meedoen aan het scoresysteem? Geen probleem! Als leerling kun je ervoor te kiezen om je naam niet zichtbaar te maken in de scorelijst. In dat geval kun je ook de badges van klasgenoten niet zien.
Docenten die liever niet aan het systeem deelnemen, kunnen ervoor kiezen om het gamification-systeem uit te schakelen. Deelname aan dit systeem is geheel optioneel en eenvoudig uit te zetten.
De belangrijkste doelen van deze pilot zijn om te testen of het systeem technisch goed functioneert en om te onderzoeken welke invloed het heeft op de dynamiek in de klas. Motiveert het leerlingen om beter hun best te doen? Of leidt het tot meer afkijken bij klasgenoten? Daarnaast willen we inzicht krijgen in hoe leerlingen en docenten de badges en scorelijsten ervaren.
Een ander belangrijk doel is het verbeteren van de betrokkenheid bij de lesstof, door een spelelement toe te voegen dat competitie en samenwerking bevordert. We verwachten dat gamification kan bijdragen aan het verhogen van de motivatie van leerlingen, waardoor ze actiever de lesstof verwerken. Ook kan het helpen om de prestaties beter zichtbaar te maken, zowel voor de leerling zelf als voor de docent.
We kijken met veel interesse uit naar de resultaten van deze pilot. Op basis van de feedback zullen er ongetwijfeld nog technische verbeteringen worden doorgevoerd. Het streven is om het gamification-systeem tegen het einde van 2024 voor alle scholen beschikbaar te maken.
-- Share It --