Gepost door Adriaan Gijssen op 30 november 2020
Recent hebben het aanbod van opdrachten in hoofdstuk 6 van de programmeertalen in kerndomein D uitgebreid met een aantal grotere praktijkopdrachten.
In deze opdrachten komen alle aspecten en vaardigheden, die in domein D aan bod zijn gekomen, terug. De opdrachten kennen een oplopende moeilijkheidsgraad. Deze moeilijkheidsgraad kun je herkennen aan het vermelde aantal sterren. Eén ster (*) geeft aan dat de opdracht eenvoudig is, terwijl vijf sterren (*****) staan voor een uitdagende opdracht.
De opdrachten variëren van het scoreverloop van een potje darten bijhouden (**), de ingrediëntenlijst voor een recept voor oliebollen opstellen (***) tot het valideren van een streepjescode (*****).
Uitwerkingen van de nieuwe grotere praktijkopdrachten zijn voor docenten beschikbaar in paragraaf "6.0. Voor de docent". Leerlingen krijgen bij het beantwoorden van de vraag geen voorbeelduitwerking te zien. Hierdoor kun je er voor kiezen om leerlingen (een deel van) deze opdrachten te laten maken voor een cijfer.
Door deze toevoegingen is de structuur van hoofdstuk 6 enigszins gewijzigd. Oorspronkelijk bestond hoofdstuk 6 uit twee paragrafen met in totaal 9 opdrachten. Alle opdrachten zijn nog steeds beschikbaar.
De oude en de nieuwe situatie zijn overzichtelijk weergegeven in de volgende tabel.
Oude situatie | Nieuwe situatie | ||
---|---|---|---|
Paragraaf 6.1 | Opdracht 1 | Paragraaf 6.2 | Opdracht 1 |
Paragraaf 6.1 | Opdracht 2 | Paragraaf 6.2 | Opdracht 2 |
Paragraaf 6.1 | Opdracht 3 | Paragraaf 6.2 | Opdracht 3 |
Paragraaf 6.2 | Opdracht 1 | Paragraaf 6.2 | Opdracht 4 |
Paragraaf 6.2 | Opdracht 2 | Paragraaf 6.2 | Opdracht 5 |
Paragraaf 6.2 | Opdracht 3 | Paragraaf 6.2 | Opdracht 6 |
Paragraaf 6.2 | Opdracht 4 | Paragraaf 6.2 | Opdracht 7 |
Paragraaf 6.2 | Opdracht 5 | Paragraaf 6.4 | n.v.t. |
Paragraaf 6.2 | Opdracht 6 | Paragraaf 6.5 | n.v.t. |
-- Share It --