3i Blog - Informaticanieuws

Materiaal over algoritmen is een succes in de les

Gepost door Rien den Besten op 9 oktober 2017

In de afgelopen maand heb ik het nieuwe materiaal over algoritmen getest in twee van mijn klassen: een havo-4-klas en een vwo-6-klas. Mijn enthousiasme over dit onderwerp is alleen maar gegroeid en nog belangrijker: de leerlingen vinden het erg leuk!

Met de twee groepen had ik meteen de twee uitersten te pakken. Ik was benieuwd of havo-4 het materiaal aan zou kunnen en of het voor vwo-6 uitdagend genoeg zou zijn. Het materiaal is praktijkgericht: de leerlingen gaan, na een korte introductie, vooral veel zelf aan de slag. Daarnaast heb ik allerlei vormen van verdieping kunnen toepassen voor de vwo-6-leerlingen.

Hoe ging het in de praktijk? De eerste les gaf ik een introductie: een video over wat algoritmen zijn en waar je ze tegenkomt. Daarna was het niet moeilijk om met de klas een discussie aan te gaan over wat je eigenlijk aan algoritmen hebt. Maar die discussie brak ik na enkele minuten toch af: ze moeten vooral zelf ervaren hoe een algoritme werkt.

Per tweetal gaf ik de leerling een set speelkaarten met de opdracht om die goed te schudden. "Verzin daarna maar een snelle manier om ze te sorteren." Het bleek dat de leerlingen heel goed verschillende snelle manieren van sorteren konden vinden. Dat waren typisch manieren die voor mensen goed werken, maar niet voor een computer. Bijvoorbeeld: alle kaarten per kleur naast elkaar op de tafel leggen. Makkelijk, want "je kunt in één keer zien dat ze goed gesorteerd liggen". En ik de vervolgens natuurlijk de vraag stellen: waarom kan een computer precies dát nou niet goed? En wat kan die wel heel goed?

Daarna deed ik een divide-and-conqueralgoritme voor dat een beetje lijkt op MergeSort. Op tafel, de leerlingen om me heen. Ze deden actief mee en als ik af en toe een foutje maakte, werd me dat direct duidelijk gemaakt. Daarna gingen ze het algoritme zelf ook uitvoeren en er een schema bij tekenen.

In de lessen die volgden kwam er verdieping: het begon met het analyseren van wat een goed algoritme is. En wat is een worstcasescenario voor een algoritme? De tool waarmee de leerlingen kennismaken met binary seach was een groot succes: vooral havo-4 heeft het eindeloos gespeeld.

De sorteeralgoritmen bleken voor de leerlingen goed te begrijpen: QuickSort op papier uitwerken blijkt niet zo moeilijk. De vwo-6-leerlingen namen het onderwerp heel serieus. Bij hen waren het vooral de verdiepingsvragen die ze leuk vonden om over na te denken.

Het kortstepadalgoritme van Dijkstra en het Chinese postbodeprobleem: dit en nog meer kwam uiteindelijk allemaal langs in de les. En ze hebben het ervaren als leuke, uitdagende stof: niet als droge theorie!

Mijn conclusie is dat het heel goed is dat algoritmiek in het nieuwe examenprogramma zit. De leerlingen krijgen een serieuze basis over dit belangrijke onderwerp, maar vooral: ze vinden het materiaal heel leuk omdat het zo'n praktische insteek en leuke interactieve onderdelen heeft.

 

-- Share It --