Gepost door Kevin van As op 11 november 2024
Vanaf eind oktober is ons nieuwe keuzethema O. Usability beschikbaar voor alle Fundament-gebruikers met een licentie voor de keuzethema's!
In deze blog leggen we uit wat usability eigenlijk is, en hoe dit keuzethema jou helpt om usability op een leuke manier te behandelen in de les!
Usability gaat over gebruiksvriendelijkheid. Jakob Nielsen zei: Als de klant een product niet kan vinden, dan zal hij/zij het product niet kopen.
Het is de taak van iedere productontwikkelaar om te ontwerpen voor een goede usability. Maar hoe doe je dit?
Waarom staat bijvoorbeeld in iedere webshop het winkelmandje altijd rechtsbovenin? Dat bevordert consistentie: mensen zijn het gewend. Als jij het anders doet, dan wijk jij af van de lijn der verwachting en raken mensen geërgerd door jouw product. Mensen zijn gewoontedieren, maar we kunnen soms ook onvoorspelbaar zijn. Toch is het belangrijk om mensen — de eindgebruikers van je product — goed te begrijpen om een goede usability te kunnen bereiken.
Keuzethema O. Usability biedt een verdieping op subdomein F1. Usability. De lesmodule is gebaseerd op het oorspronkelijke lesmateriaal van SLO, waaraan wij allerlei updates hebben uitgevoerd:
Deze update van het lesmateriaal is beschikbaar voor alle Fundament-gebruikers met een licentie voor de keuzethema's. Je kunt het lesmateriaal vinden via de methode: Keuzethema's > O. Usability.
In de eerste paar hoofdstukken vragen we ons af: wat is usability? We gaan diep op deze vraag in en leggen de link met het verwante begrip user experience. We duiken onder andere dieper in de tien heuristieken van Nielsen. Die bieden krachtige handvaten om te begrijpen waarom een systeem wel of niet een goede usability heeft.
Daarna maken we de stap naar ontwerpen en testen. Hoe goed je de wensen van de eindgebruiker ook denkt te begrijpen: ontwerpen zal altijd een iteratief proces blijven. Immers, de eindgebruiker weet vaak zelf ook nog niet goed wat hij of zij wil!
Tot slot kijken we naar methoden om usability te kunnen testen. Deze zijn onderverdeeld in subjectieve en objectieve evaluatiemethoden, die ieder hun eigen inzichten geven over wat wel of niet werkt voor de usability.
De aangereikte theoretische handvaten en praktische evaluatiemethoden maken de leerling in staat om een usability-onderzoek uit te voeren. Dit afsluitende onderzoek voeren de leerlingen in groepjes uit. Met deze praktische opdracht bepalen zij of een zelfgekozen website, app of product een goede usability heeft, waar de knelpunten liggen en hoe zij deze zouden verbeteren.
Bij dit keuzethema hebben Kevin en Jeroen uitlegvideo's ontwikkeld, die beschikbaar zijn voor leerlingen met een Fundament PLUS- of Fundament op Maat-licentie. In deze video's nemen ze je mee door de theorie en de praktijk van usability. Leerlingen die een les hebben gemist of gewoon nog eens willen terugzien hoe het precies zit, kunnen deze video's op hun eigen gemak en tempo bekijken.
-- Share It --