Keuzethema N. Security volledig beschikbaar!

Gepost door Kevin van As op 25 maart 2024

In het keuzethema Security (N) worden leerlingen meegenomen op een reis door de digitale (schijn)veiligheid. De module is gebaseerd op het oorspronkelijke lesmateriaal van SLO. De oorspronkelijke zes hoofdstukken van de SLO module, hebben wij geherstructureerd naar vier onderdelen:

  1. Kwetsbaarheden (N1)
  2. Authenticatie (N2)
  3. Encryptie (N3)
  4. Websecurity (N4)
Nu is het moment aangebroken dat alle onderdelen gepubliceerd zijn!

In Kwetsbaarheden (N1) bekijken we zwakheden in de architectuur van digitale systemen, zoals de buffer overflow, cross-site scripting, en cross-site request forgery. En hoe weten hackers via zogenaamde zero-days systemen te hacken?! Door te denken als de hacker, kunnen we ook bedenken hoe we hen één stap voor kunnen zijn, om zo de digitale wereld een stapje veiliger te maken. Module N1 was al sinds eind januari beschikbaar in Fundament.

Daar waar Kwetsbaarheden (N1) ging over ‘inbreken via de achterdeur’, gaat Authenticatie (N2) over ‘inbreken via de voordeur’. Gebruikers komen ‘via de voordeur’ binnen: het authenticatiemechanisme van het digitale systeem. Hoe kun leerlingen hun eigen online identiteit beschermen tegen slimme aanvallers, die gebruik maken van geavanceerde technieken om hun wachtwoorden te kraken? Leerlingen leren meer over tweefactorauthenticatie om henzelf te beschermen. Hoe hele inlogsystemen plat worden gelegd met DDoS-aanvallen. En over een manier van 'hacken' die neerkomt op psychologische trucs en een vlotte babbel: social engineering.

Encryptie (N3) is een redelijk praktisch hoofdstuk. De leerlingen weten inmiddels dat beveiliging noodzakelijk is, maar hoe werkt dat dan precies? Jullie maken een reis door de tijd. Hoe beveiligden de Romeinen en de Grieken hun waardevolle informatie? En welke doorbraken zijn er in de Middeleeuwen gedaan op dit gebied? Ook de informatiebeveiliging tijdens de Eerste- en Tweede Wereldoorlog komt aan bod. En tenslotte de moderne beveiliging; welke tactieken worden er nu toegepast in onze digitale samenleving?

Met Websecurity (N4) zoomen we verder in op beveiliging op het internet. Traditionele versleuteling werkt daar niet meer, omdat gegevens realtime uitgewisseld moeten worden. De oplossing hiervoor is asymmetrische versleuteling in combinatie met certificaten. Als afsluiting gaan de leerlingen aan de slag met een VPN.

Ieder onderdeel bevat actuele casussen, waarin leerlingen kunnen ondervinden dat cybersecurity een belangrijk actueel onderwerp is, en zal blijven. Wij hebben deze casussen uitgebreid en vernieuwd. Ook hebben wij het oorspronkelijke materiaal verrijkt met meer werkvormen, waarin leerlingen direct feedback ontvangen op hun antwoord, en met interactieve elementen.

Bij al deze onderwerpen hebben Kevin en Adriaan uitlegvideo's ontwikkeld, die beschikbaar zijn voor leerlingen met een PLUS- of Fundament zonder Vakdocent-licentie. In deze video's nemen ze je mee in alle ins en outs van security. Leerlingen die een les hebben gemist of gewoon nog eens willen terugzien hoe het precies zit, kunnen deze video’s op hun eigen gemak en tempo bekijken.

Deze update van het lesmateriaal is beschikbaar voor alle Fundament-gebruikers met een licentie voor de keuzethema’s. Je kunt het lesmateriaal vinden via de methode: SLO - Keuzethema's > N. Security. De komende weken zullen er nog een studieplanner en toetsvragen volgen, evenals de laatste PLUS video’s.

Wanneer de werkzaamheden helemaal zijn afgerond, dan berichten we je daar natuurlijk weer uitgebreid over op onze reguliere kanalen.

 

-- Share It --