In the spotlight (4)

Gepost door Adriaan Gijssen op 1 juli 2021

Dit keer in the spotlight: Wouter van den Brink. Naast Kevin, René en Sjors maakt ook hij deel uit van het ontwikkelteam dat bezig is met de vernieuwingen voor Fundament in 2021. Over deze vernieuwingen schreven we al eerder.

Wouter is student aan de Universiteit Twente. We hebben hem leren kennen tijdens een gastles over Fundament. Dergelijke gastlessen geven we bij verschillende informatica-opleidingen in Nederland. In deze blogpost kun je er meer over lezen.

Wat zegt Wouter over zichzelf, en waarmee houdt hij zich bezig in deze update?

Sinds 2016 studeer ik Technical Computer Science aan de Universiteit Twente. In 2020 heb ik de Minor Leren Lesgeven gevolgd, waarbij ik een eerste kennismaking met Fundament kreeg. Tijdens mijn stage heb ik veel lessen ondersteund met kleine demonstraties van bijvoorbeeld de werking van een algoritme. Nu ben ik die kleine demonstraties aan het oppoetsen, zodat ze in de vorm van interactieve elementen in Fundament kunnen worden opgenomen. Verder ben ik de teksten aan het voorzien van nieuwe voorbeelden en opdrachten. In mijn vrije tijd ben ik bedrijfsleider in een bar. Dat geeft soms erg afwisselende weken!

Bijdrage aan de ontwikkeling van Fundament in 2021?

Wouter levert een grote bijdrage aan de ontwikkelingen, met name in de 'technischere' subdomeinen. Hij heeft onder andere:


Kunnen we al iets zien?

Verschillende interactieve elementen voor subdomein E2 zijn inmiddels gereed. Enkele ervan zie je hieronder!

Het eerste interactieve element is om het concept van hashing aan de leerlingen uit te leggen. In het tekstvak kan de leerling tekst typen. Dit wordt direct omgezet naar een SHA-256-hash.

Typ iets in het onderstaande tekstvak om de hash ervan te zien.



We gebruiken hier SHA-256 als hash-algoritme.



Een ander interactief element gaat over brute force. We merken aan leerlingen dat dit toch een beetje 'magisch' klinkt. Met dit interactieve element willen we inzichtelijk maken dat het concept van brute force eigenlijk erg eenvoudig is. Een leerling kan een getal van maximal 6 cijfers invoeren. Vervolgens wordt dit 'gebruteforced' We hebben bewust gekozen voor de beperking van alleen maar cijfers. Een webbrowser is geen goede bruteforcer, als we ook letters en/of tekens zouden gebruiken duurt het bruteforcen te lang.

Hoe ziet zo'n brute force eruit? Kies links een wachtwoord van ten hoogste zes cijfers. Klik dan op 'Start' om te zien hoe de computer probeert je wachtwoord te raden aan de hand van een brute force.

Wachtwoord
Hash
De computer gokt...
Hash

Je browser zal niet zo snel wachtwoorden kunnen raden. Daarom beperken we de wachtwoorden tot zes cijfers. Maar een aanvaller gebruikt meerdere, sterkere computers. Zo kan hij langere wachtwoorden sneller kraken.



Deze, en alle andere aanpassingen, komen in de zomervakantie online beschikbaar. Hou onze blog in de gaten voor meer aankondigingen!

 

-- Share It --