Gamification

Gepost door Adriaan Gijssen op 5 juni 2024

Er wordt wel eens gezegd dat leerlingen, in het bijzonder informatica-leerlingen, veel gamen. En misschien is dat ook wel zo. Wat maakt het dat mensen 'verslaafd' raken aan gamen? Voor een deel heeft het te maken met een highscorelijst en met het behalen van doelen, zogenoemde achievements. Als je ziet dat jij verder bent in een game dan een vriend of klasgenoot, geeft je dat een goed gevoel, en die voorsprong wil je vasthouden.

Dit concept is ook toepasbaar op een niet-game omgeving. Het gebruiken van gametechnieken en spelelementen wordt gamification genoemd.

Ook in de online leeromgeving van Fundament willen we hier stappen in gaan zetten. Hierbij moet je denken aan het behalen van virtuele badges, als je een bepaald scorepercentage hebt behaald in een hoofdstuk. Of het unlocken van achievements, zoals vijf dagen op rij inloggen, iets te zoeken met de zoekfunctie, of de darkmode te activeren. En de voortgang van je klasgenoten zien op een online leaderboard.

In de zomervakantie gaat ons ontwikkelteam aan de slag om een eerste versie hiervan technisch te realiseren. Een belangrijke voorwaarde is, dat dit gamification-systeem opt-out wordt. Wil je hier geen gebruik van maken, dan is dit altijd mogelijk!

Pilot

In het nieuwe schooljaar zullen we met een aantal scholen een pilot uitvoeren, om te kijken of het systeem aanslaat bij de leerlingen en om verdere verbeteringen door te voeren. Lijkt het je leuk om mee te doen aan deze pilot? Neem dan contact met ons op, via [email protected]!

 

-- Share It --