Gepost door Uitgeverij Instruct op 23 juni 2025
Binnenkort lanceren we een educatieve minigame die leerlingen op een toegankelijke en interactieve manier laat kennismaken met de hardware van computers. De game sluit aan bij de lesstof in Fundament over Hard- en software (E1), en in DIGIT bij de module over hardware.
De minigame is gericht op het behalen van het leerdoel:
Aan het einde van het spel kan de leerling minimaal vijf belangrijke hardwarecomponenten (zoals processor, werkgeheugen, opslag, videokaart en voeding) correct identificeren en aansluiten binnen een computersysteem, én passende onderdelen selecteren op basis van een gegeven scenario en specificaties (zoals budget, gebruiksdoel en prestatie-eisen).
Leerlingen leren spelenderwijs welke onderdelen essentieel zijn voor het functioneren van een computer, welke invloed hardwarekeuzes hebben op prestaties, en hoe kosten en specificaties in balans moeten worden gebracht.
De game is opgebouwd uit meerdere scenarios, bijvoorbeeld voor het samenstellen van een fotobewerking PC of een game PC. Ook is het mogelijk om “vrij te bouwen”.
Een greep uit de conceptuele elementen:
Momenteel bevindt het project zich in de afrondende fase. De game wordt naar verwachting in het najaar van 2025 beschikbaar gesteld in de leeromgevingen van Fundament en DIGIT. Houdt onze nieuwsbrief en blog in de gaten!
-- Share It --