Boter, Kaas en Eieren spelen in de cloud!

Gepost door Wouter van den Brink op 23 augustus 2023

Bij de introductie van het nieuwe examenprogramma informatica is Instruct niet alleen aan de slag gegaan met nieuw lesmateriaal voor de kernprogramma’s, maar ook een aantal keuzethema’s. Een daarvan was domein I, cognitive computing. Al sinds 2018 bieden we hiervoor een keuzethema over kunstmatige intelligentie aan.

In deze module maken je leerlingen een AI die boter, kaas en eieren tegen klasgenoten en andere AI’s kan spelen. Ze maken hiervoor gebruik van een door ons ontwikkelde library die het eenvoudig maakt om technieken uit speltheorie en machine learning toe te passen in Python.

Voorheen werkte deze library alleen in de editor Thonny, en door zijn leeftijd was dat soms ook nog maar de vraag. Hoog tijd voor een vernieuwing dus! Daarom hebben we de library nog eens goed onder de loep genomen en veel bugs opgelost.

De bibliotheek is nu ook te ‘installeren’ in de online programmeeromgeving Replit. Je hoeft dan niets meer te downloaden of installeren. Ook worden de bestanden in de cloud opgeslagen.


De screenshots in het lesmateriaal zijn nu allemaal in Replit genomen. Omdat we toch met de afbeeldingen bezig waren, hebben we direct alle boter, kaas en eieren-borden in een nieuw grafisch jasje gestoken.

 

-- Share It --