Gepost door Adriaan Gijssen op 4 september 2024
Op een druilerige vrijdagmiddag in juli reed ik met de auto naar de TU Delft, uitgenodigd door Denise Toledo, die die middag de openbare verdediging van haar master thesis zou doen. We hadden al eerder over haar onderzoek geschreven, waarin ze zich richtte op het geven van het vak Informatica zonder vakdocent.
Voor haar onderzoek gebruikte Denise twee parallelklassen 4-vwo. De ene klas kreeg les van haarzelf, terwijl de andere klas onze methode "Fundament op Maat" (voorheen "Fundament zonder Vakdocent") gebruikte, ondersteund door een niet-vakdocent. Het onderzoek richtte zich op het onderdeel F1 Usability, in combinatie met HTML/CSS, waarbij de leerlingen een eenvoudige website moesten maken.
Vanwege de files kwam ik krap op tijd aan. Ik trok een sprintje door de regen over de campus naar gebouw 22, waar de verdediging plaatsvond. Precies om 13:45 uur begon de ceremonie. Denise opende met een duidelijke inleiding op haar onderzoek en presenteerde enkele – soms verrassende – bevindingen. Zo bleek bijvoorbeeld dat de groep zonder vakdocent gemiddeld beter scoorde op onderdelen zoals ‘HTML tags’, ‘HTML structure’ en ‘Element Order’. Echter, op het begrip ‘floating’ scoorde de groep met vakdocent significant beter. De eindcijfers van de leerlingen in beide groepen lagen verassent dicht bij elkaar: een 7,436 voor de groep zonder vakdocent en een 7,485 voor de groep met vakdocent.
Denise concludeerde dat niet-informaticadocenten gemiddeld genomen in staat zijn om leerlingen succesvol te begeleiden bij hun praktische opdrachten, mits zij over de juiste lesmaterialen en ondersteuning beschikken. Echter, ze zijn niet in staat om de vakdocent volledig te vervangen. Vanuit Instruct delen wij deze conclusie. Wij vinden ook dat het vak Informatica gegeven moet worden door een bevlogen vakdocent met diepgaande kennis, die de leerlingen kan inspireren en uitdagen. Waar een vakdocent niet beschikbaar is, willen we echter een tijdelijke oplossing bieden, zodat leerlingen toch het vak kunnen volgen.
Na een algemene vragenronde voor het publiek verlieten Denise en haar begeleiders de zaal voor een grondige vragenronde achter gesloten deuren. Na enige tijd – die voor het publiek lang leek te duren, maar voor Denise en haar begeleiders waarschijnlijk voorbijvloog – keerden ze terug met stralende gezichten. Prof. Dr. Marc de Vries, een van de begeleiders, maakte het eindcijfer bekend: een welverdiende 7,5!
Toen ik terugliep naar mijn auto, was het gelukkig gestopt met regenen, al was de lucht nog steeds grijs. Voor Denise maakte dit echter niets meer uit; zij was nu met een mooi resultaat afgestudeerd en in het bezit van haar eerstegraads diploma Informatica!
Geïnteresserden kunnen het verslag bij Denise opvragen door haar te mailen: [email protected].
-- Share It --