3i Award - nominaties bekend
Gepost door Henk Krikke op 12 april 2018
Er zijn zes genomineerden, drie HAVO-inzendingen en drie VWO inzendingen.
De VWO nominaties
- Zelflerende systemen
In dit PWS is een spel gemaakt dat door een zelflerend systeem gespeeld kan worden. Het systeem verbetert zichzelf door middel van evolutie. Ook hebben de leerlingen een neural network gemaakt dat door middel van gradient descent en backpropagation leert problemen op te lossen. Dit hebben ze gebruikt voor het herkennen van handgeschreven cijfers.
Ontwikkeld door twee leerlingen van het Candea College in Duiven.
Klik hier voor de video
- Evolutie voor Dummies
PWS over het maken van en testen van een digitaal programma dat evolutie uitlegt aan scholieren. De kerneigenschappen van evolutie komen hierin terug, namelijk mutatie, selectiedruk en geografische barrières/soortvorming. Over het maken is bijgehouden hoe en waarom alles zo gekozen is. Het programma is bij twee lessen biologie getest. De biologiedocent heeft het biologiedeel als goed beoordeeld (Het was een twee-vakken-PWS met als hoofdvak informatica en als bijvak biologie)
Ontwikkeld door twee leerlingen van het Minkema College in Woerden.
Klik hier voor de video
- Magic Mirror
De Magic Mirror bestaat uit een spiegel en een monitor, doordat de spiegel halfdoorlatend is kan er informatie van de monitor worden weergegeven. De leerling heeft een interface gebouwd op een webpagina die op het scherm wordt getoond. Hij heeft daarvoor enkele modules geschreven. De modules bestaan uit weer, agenda, laatste nieuws en begroeting.
Ontwikkeld door een leerling van het Ostrea Lyceum te Goes.
Klik hier voor de video
De HAVO nominaties
- Radio Frequency Identification Doorlock
Met behulp van de Arduino microcontroller hebben de leerlingen een deurslot weten te maken dat gebruik maakt van Radio Frequency Identification. De deur is alleen te openen met het pasje/de telefoon van de gebruiker die in het systeem staat. Het project is een deur op schaal met een gemotoriseerd slot, een display met geluid en een indicatorlampje. Aan de achterzijde zit een knop om de deur van binnenuit te kunnen openen.
Ontwikkeld door twee leerlingen van het Zwijsen College in Veghel.
Klik hier voor de video
- Artificiële Intelligentie maken in Zeeslag
Het theoretisch deel geeft een uitgebreide omschrijving van AI. Hoe werkt een AI? Hoe leert een AI? Er wordt niet niet alleen naar de huidige toepassingen gekeken maar ook naar toekomstige. In het praktische deel gaan is een AI geschreven voor het spel Zeeslag.
Ontwikkeld door twee leerlingen van het Dr. Mollercollege in Waalwijk
Klik hier voor de video
- A Robot That Owns Money
De leerlingen hebben een robot gemaakt die je kunt betalen met het Ethereum cryptocurrency. Als je de robot betaalt, gaat hij rijden. De robot kan dus geld bezitten! Deze robot bestaat uit een Raspberry Pi en een Arduino. Deze robot is zelf verbonden het Ethereum netwerk en er zit een door de leerlingen geschreven programma op die de transactie ontvangt en controleert.
Ontwikkeld door twee leerlingen van het Metis Montessori Lyceum in Amsterdam.
Klik hier voor de video
-- Share It --